Eiendommen
Knr. 301 Gnr. 79 Bnr. 112 Snr. 6
Hans Nordahls gate 14, 0481 OSLO
Meld din interesse så tar vi kontakt med deg og holder deg orientert om boligen!
HUSK PÅMELDING TIL VISNING | Velkommen til en hyggelig visning med Røisland & Co Eiendomsmegling. Husk å meld deg på visning via lenken "Visningspåmelding". Interessenter oppfordres til å lese salgsoppgave før visning. Hvis det ikke er påmeldte til oppsatt visning, vil ikke visning gjennomføres.
Dette er en helt ny og stor 4-roms hjørneleilighet som er plassert byggets i 1. etasje. Leiligheten kan by på en innholdsrik planløsning som inneholder 3 soverom av god romstørrelse, innbydende bad og et eget wc-rom som er praktisk i hverdagen. Leiligheten har en stor stue på ca. 40 m² med åpen kjøkkenløsning og en flott øy som øker bruksområdet. Leilighetens beliggenhet fremstår gunstig for småbarnsfamilier. Det er umiddelbar nærhet til kollektivt, skole og barnehage.
Kvaliteter:
– Lave omkostninger (Kun kr. 18 940,-)
– Åpent for snarlig innflytting
– Mulighet for kjøp av garasjeplass med og uten el-lader
– Store vindusflater mot syd og vest
– Vestvendt markterrasse på 18 m²
– Kjøkken med kjøkkenøy og integrerte hvitevarer fra Siemens
– Bad og separat wc
– Heis
– Felles takterrasse
Knr. 301 Gnr. 79 Bnr. 112 Snr. 6
Totalt bruksareal: 96 m²
Totalt primærrom: 93 m²
Primærrom:
1. etasje: Entré, bad, wc-rom, 3 soverom og stue med åpen kjøkkenløsning.
Sekundærrom:
1. etasje: Innvendig bod/walk-in på 3 m².
I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod i etasje -1 (Dør til høyre), som er på ca. 6 m² iht. kontrollmåling av takstmann.
Det er to innganger til bygget/leiligheten. Hovedinngang er fra Hans Nordahls gate. Inngang to er fra fremsiden ved fellesarealer og intern vei innad i prosjektet. Adkomst via heis fra hovedinngang. Trappefri adkomst fra inngang på fremsiden.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. De oppgitte arealer er hentet fra arealrapport datert 30.01.2023 utført av Tony Andersen. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.
Entré:
Leiligheten har en romslig entré på ca. 9 m², med plass til garderobeløsning. Leiligheten leveres med en pen 3-stavs eikeparkett. Det er downlights (LED) med dimmer i himling. I tilknytning til entréen ligger bad, et eget WC-rom og et soverom.
Stue og kjøkken:
Leiligheten har en stor stue på 40 m² med åpen kjøkkenløsning. Her kan man innrede med et stuebord, sofagruppe og mediemøbel. Flere vinduer langs vegg gir godt med lysinnslipp til rommet. Videre fra stuen tar man seg ut til den vestvendte markterrassen på 18 m². Her ute er det god plass til utemøblement. Det opplyses om at utbygger (JM/Grefsen Utvikling) er ansvarlig for planter på terrassen det første året. Deretter sameiet.
Moderne og lekkert kjøkken fra Marbodal med øy som øker bruksområdet. Her er det godt med skap- og benkeplass. Skuffer og skap er levert med demping. Slim ventilator. Kjøkkenet inneholder integrerte hvitevarer fra Siemens: komfyr, induksjons-koketopp, kjøl/frys og oppvaskmaskin.
Bad:
Badet er på romslige 5,2 m² og fremstår delikat og lyst, med store fliser på vegg og fliser på gulv. Det er levert innfellbare/svingbare dusjvegger i glass, veggmontert wc, servant med underskuffer med montert el-stikk samt speil med lys. I himlingen er det downlights med dimmer og det er opplegg til vaskemaskin og tørketrommel. Gulvvarme med vannbåren varme.
Leiligheten har et eget WC-rom på ca. 1,7 m² som er meget praktisk å ha i hverdagen.
Soverom:
Leiligheten har totalt 3 soverom. Hovedsoverommet er på ca. 12,8 m² og har tilknytning til stue. Rommet inneholder en stor skyvedørsgarderobe.
Soverom 2 er på ca. 8,2 m² og har inngang til en praktisk bod/walk-in på ca. 3,2 m².
Soverom 3 er på ca. 9,9 m² med tilknytning til stue.
Det mulig å kjøpe garasjeplass fra utbygger med og uten el-lader:
– Vanlig parkeringsplass kr. 350 000,- + omk. (2,5% dokumentavgift).
– Med el-lader kr. 380 000,- + omk. (2,5% dokumentavgift).
Stipulert felleskostnad per parkeringsplass er kr. 250,- per måned. Det påløper ekstra månedlige felleskostnader for plasser med el-ladepunkt.
Innkjøring til parkeringsplass er via port ved siden av inngangsdøren til Hans Nordahls gate 14.
Adkomst med heis fra garasjeanlegget og opp til oppgang.
Ved kjøp av garasjeplass med el-lader:
Det prosjekteres for El-bil ladere med Standard Type2 ladekontakt. Dynamisk lastfordeling gjør at det er mulig å oppnå høy utnyttelse av tilgjengelig kapasitet i bygningens strømnett. Noe som igjen vil si at man dynamisk kan endre strømstyrke (Ampere) basert på det faktiske forbruk. Brukes det mye strøm til forbruk i husstandene, vil tilgjengelig strøm til billading senkes. Senkes forbruket i husstandene, vil strøm til billading øke. Lader alle bilen sin på samme tidspunkt, går også tilgjengelig strøm til lading per bil ned.
Ellers gateparkering etter områdets bestemmelser.
Det leveres fjernvarmeanlegg i bygget. Fra hovedføringer i varmesentral (plassert i kjelleren under Hus 26 og gårdsrom) fordeles varme til radiatorer fra kjeller oppover i bygget.
Det er radiator i stue og gulvvarme på bad.
Radiator leveres med termostat og frostsikringsfunksjon.
Det er boligventilasjonsanlegg med varmegjenvinning der aggregatene er plassert på byggets tak. Balansert ventilasjon gir et godt og behagelig inneklima.
Boligenes varmetap og energibehov er dimensjonert i henhold til Byggteknisk forskrift TEK 17.
Bygget er fundamentert til fjell. Garasjevegger, etasjeskiller og tak utført av plasstøpt betong eller prefabrikkerte betongelementer. Vegger rundt trapperom og heissjakt er av betong. Yttervegger isolert med mineralull og er forblendet hovedsakelig med skifer. For øvrig er tegl, betong og plater benyttet.
– Boligenes varmetap og energibehov er dimensjonert i henhold til Byggeforskriftene TEK 17.
– Boligene er bygget etter Norsk Standard 8175 klasse C. Standarden setter krav til lydisolasjon mellom boliger, og mellom boliger og fellesrom.
– Alle boligene er Svanemerket.
Selger har fått utarbeidet en arealrapport for eiendommen som følger vedlagt denne salgsoppgaven. Rapporten inneholder kontrollmåling av areal.
Leiligheten er helt ny og ubebodd, som tilsvarer TG0.
Selger har fylt ut egenerklæringsskjema i forbindelse med salget. Egenerklæringsskjemaet følger vedlagt denne salgsoppgaven.
Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse ble gitt 27.12.2022.
Ansvarlig søker har oppgitt følgende arbeider som gjenstår:
– Ferdigstilling av én løfteplattform
Arbeidene gjenstod ved søknad om midlertidig brukstillatelse, datert 23.11.2022, men er nå utført.
Det er utbyggers plikt å fremskaffe ferdigattest på eiendommen. Kjøper er gjort kjent med at det kan ta lang tid i etterkant av ferdigstillelse av ett bygg før ferdigattest foreligger. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning.
Leiligheten kan leies ut i sin helhet.
Ved utleie av boligen skal det straks gis skriftlig melding til styret og til sameiets forretningsfører iht. sameiets vedtekter.
Utleier er ansvarlig for at boligen har forsvarlig radonverdier. I normaltilfeller er det kun nødvendig å måle radon i leiligheter med bakkekontakt, samt etasjen over.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
301/79/112/6:
05.09.2003 – Dokumentnr: 56134 – Bestemmelse om vannrett
Rettighetshaver: Oslo kommune
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan- og
bygningsetaten
Overført fra: Knr:0301 Gnr:79 Bnr:112
Gjelder denne registerenheten med flere
17.04.2018 – Dokumentnr: 657643 – Erklæring/avtale
Rettighetshaver: Oslo Kommune
Org.nr: 958 935 420
Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ledninger
Overført fra: Knr:0301 Gnr:79 Bnr:112
Gjelder denne registerenheten med flere
09.07.2018 – Dokumentnr: 1002284 – Bestemmelse om adkomstrett
Rettighetshaver: Oslo Kommune
Org.nr: 958 935 420
Kan ikke slettes uten samtykke fra: Oslo Kommune
Org.nr: 958 935 420
Rett til allmenn ferdsel på gangareal
Overført fra: Knr:0301 Gnr:79 Bnr:112
Gjelder denne registerenheten med flere
19.10.2020 – Dokumentnr: 3196669 – Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver
Rettighetshaver: Røisland & Co Eiendomsmegling AS
Org.nr: 994 194 410
Overført fra: Knr:0301 Gnr:79 Bnr:112
Gjelder denne registerenheten med flere
———-
Prioritetsbestemmelse
Veket for: Pantedokument 2021/47081-1/200
14.10.2022 – Dokumentnr: 1160821 – Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 6
Formål: Bolig
Tilleggsdel: Bygning og grunn
Sameiebrøk: 96/6697
Grefsen Stasjon er plassert i et grønt bomiljø med bilfrie tun, grønne lunger med frukt trær, lekeplasser og koselige beplantede områder og møteplasser. Beliggenheten byr på mange valg for deg som liker å bruke både byen og marka – plassert midt mellom kaféer, butikker, og kort vei til skogsstier, finnes det mange spennende tilbud utenfor stuedøra.
Regulert adkomst er fra Hans Nielsen Hauges gate.
Det vil bli skiltet med Røisland & Co visningsskilt ved fellesvisninger.
Hus 26/27 er prosjektert til å bestå av 79 leiligheter, i tillegg til ca. 800 m² næringsdel. Private veier, gangveier, og interne plasser vil belegges med asfalt, grus, eller tilsvarende tilpasset bruksområdet og landskapsmessige hensyn. Arealene utstyres med gatebelysning.
Vann- og spillvannsledninger er tilknyttet offentlig ledningsnett.
Eiendommen er regulert til Bolig/forretning/annen offentlig eller privat tjenesteyting (helse, veterinær, trim, frisør)/kontor/bevertning i henhold til reguleringsplan datert 6/1-2023 med tilhørende reguleringsbestemmelser.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler.
Felleskostnadene er Kr. 4 729,- per måned og inkluderer tv/bredbånd, bygningsforsikring, normale drifts- og vedlikeholdskostnader, renovasjon, kommunale avgifter, fjernvarme/varmtvann og forretningsførsel.
Felleskostnader er fordelt følgende:
Felles brøk: Kr. 2 784,-
Huseierforening: Kr. 150,-
A konto Fjernvarme: Kr. 1 440,-
TV/Bredbånd: Kr. 355,-
Felleskostnadene justeres normalt en til to ganger årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter.
Kjøper må selv tegne innboforsikring.
Det er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt. Skattesatsen i Oslo kommune er fastsatt til 3 promille for 2023 og det er vedtatt et bunnfradrag på 4 millioner kroner. Det gjøres spesielt oppmerksom på at beregningsgrunnlaget vil være høyere for boliger som benyttes som sekundær bolig. Beregningsgrunnlaget kan finnes på Oslo kommunes hjemmeside: www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skattog-avgift/eiendomsskatt. Satsen for for beregningsgrunnlaget til eiendomsskatten blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Boligen er nyoppført og det foreligger derfor ikke formuesverdi pt. Formuesverdien skal utgjøre ca. 25% av markedsverdi for primærbolig, og ca. 90% for sekundærbolig. Se skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien. Formuesverdien justeres normalt årlig.
I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
1: Dokumentavgift til staten, 2,5% av andel tomteverdi: Kr. 17 770,-
2: Tinglysningsgebyr skjøte: Kr. 585,-
3: Tinglysningsgebyr pant: Kr. 585,-
Totale omkostninger: Kr. 18 940,-
Total kjøpesum inkl. gebyrer/avgifter og evt. øvrige kostnader ved kjøp til prisantydning: Kr. 7 908 940,-
Innen overtagelse innbetales ekstraordinært oppstartkapital (til sameiet) med 2 måneders fellesutgifter til forretningsfører (kr. 5 568,-).
Kjøpesum og omkostninger skal være disponibelt hos megler senest 2 virkedager før overtagelsen.
Om sameiet:
Leiligheten er en del av Hans Nielsens Hauges gate 50 boligsameie, som er fordelt på to bygg og består av 79 seksjoner og 4 næringsseksjoner.
Org. nummer: 930469777
Styreleder: Bjørn Ola Mundgjel
Se vedlagte husordensregler og vedtekter for sameiet.
Løsøre:
Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Listen følger vedlagt i salgsoppgaven. Er noe uklart, konferer megler.
Følgende løsøre medfølger:
– Integrerte hvitevarer på kjøkken.
Øvrig:
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til megler, arealrapport fra takstmann, samt opplysninger innhentet fra kommunen, forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Salgsoppgaven er godkjent av selger.
Leiligheten er helt ny og selger har ikke bodd i leiligheten.
Det gjøres oppmerksom på at det vil være synlige merker i vegger og lignende fra styling ved overtakelse.
Leiligheten selges på blanco skjøte og Combibygg ANS er fortsatt hjemmelshaver av eiendommen.
Grefsen Utvikling AS (GU) står som selger/utbygger av boligprosjektet Grefsen Stasjon. Selskapet er eid 50% av BaneNor Eiendom AS og 50% JM Norge AS.
Etter avtale. Det er åpent for snarlig innflytting.
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven.
Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver(e). Vi oppfordrer til gi bud elektronisk via GI BUD knappen på finn.no, eller roislandco.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt. Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes pr sms eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i sms og mail kan forekomme.
Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter fra budet er mottatt megler, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp. Bud kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl.12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
I henhold til eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har megler en plikt til å oppfordre oppdragsgiver (selger) til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til megler. Megler oppfordrer til å lese retningslinjene for budgivning vedlagt salgsoppgaven.
Budgiverens opplysning om han er forbruker eller næringsdrivende
Avhendingsloven ble endret med virkning fra 1. januar 2022 og innebærer blant annet at «som den er»-forbehold ikke har virkning i forbrukerkjøp, jf. avhendingsloven § 3-9 andre ledd, jf. § 1-2 tredje ledd. Med forbrukerkjøper menes en kjøper av eiendom som er en fysisk person og som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. «Som den er»-forbehold kan imidlertid fremdeles tas utenfor forbrukerkjøp. Hvorvidt eiendommen selges til en forbrukerkjøper eller ikke, kan derfor ha betydning for fordelingen av risiko mellom partene: hvis kjøperen er forbruker, bærer selger ansvaret dersom eiendommen ikke samsvarer med de krav til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Hvis kjøperen ikke er forbruker, bærer imidlertid selger ansvaret for slike avvik bare i den grad eiendommen er i vesentlig ringere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene ellers.
Budgivers opplysning om han er forbruker eller ikke, skal gis i forbindelse med formidling av budet, for eksempel ved at det i budskjemaet krysses av for om man er forbrukerkjøper eller ikke. Budgiver må informere megler om han opptrer som forbruker eller ikke-forbruker ved budgivning for at andre parter involvert i budrunden kan ta stilling til forhold av faktisk og rettslig art som er viktige i forbindelse med avtalen. Megler har begrenset mulighet til å kontrollere budgivers egenopplysning om vedkommende er næringsdrivende eller ikke, og budgiverens skriftlige opplysning om han er forbrukerkjøper eller ikke, må legges til grunn.
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Bestemmelser tiltak mot hvitvasking / kjøpers innbetaling I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Det anbefales at kjøper innbetaler kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.
Selger kan ikke tegne eierskifteforsikring. Selger har likevel fylt ut egenerklæringsskjema som følger vedlagt i salgsoppgaven. Budgivere forplikter seg til å sette seg inn i dokumentet før bud inngis.
Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og ordinær Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar Kr. 2 400,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og Kr. 1 400,- i honorar for ordinær Boligkjøperforsikring.
Grefsen Utvikling AS
Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
Provisjon: Kr. 56 250,-
Visninger: kr. 2 500,- pr. stk.
Markedsføringspakke: 16 900,-
Oppslag eiendomsregister: kr. 700,-
Oppgjørshonorar: kr. 6 950,-
Inneståelse- og utleggshonorar: kr. 1 950,-
Megler har i tillegg krav på dekning av utlegg.
Oppdragsnummer: 3-0013/23
Martin Killi Arnesen
Sist oppdatert: 07.02.2023