Lekker 2-roms fra 2019 med balkong og høy standard. Lave felleskostnader. Særdeles sentral og attraktiv beliggenhet

Lidenskap for nybygg

Lekker 2-roms fra 2019 med balkong og høy standard. Lave felleskostnader. Særdeles sentral og attraktiv beliggenhet

Dronning Eufemias gate 35, 0194 OSLO

Geotag
Prisantydning
kr 5 890 000,-
Total Prisantydning
kr 5 890 000,-
Omkostninger
kr 148 250,-
Totalpris inkl.omk
kr 6 038 250,-
Fellesutgifter/mnd
kr 2 110,-
P-ROM
40 m2
BRA
46 m2
Rom
2
Etasje
6
Eierform
Eierseksjon
Boligtype
Leilighet
Byggeår
2019
Energimerke
Grønn B

Registrer interesse

Meld din interesse så tar vi kontakt med deg og holder deg orientert om boligen!

Visning

HUSK PÅMELDING TIL VISNING | Velkommen til en hyggelig visning med Røisland & Co Eiendomsmegling. Husk å meld deg på visning via lenken "Visningspåmelding". Interessenter oppfordres til å lese salgsoppgave før visning. Hvis det ikke er påmeldte til oppsatt visning, vil ikke visning gjennomføres.

Dette er en moderne 2-roms fra 2019 med høy standard og balkong, beliggende i byggets 6. etasje. Leiligheten har en svært attraktiv beliggenhet i Bjørvika og innvendig fremstår leiligheten som lys og tiltalende, og her kan man flytte rett inn. Bygget har en stor og felles takterrasse med sol hele dagen og flott utsikt.

Verdt å fremheve |
– Moderne leilighet fra 2019 med høy standard
– Sørøstvendt balkong
– Stilrent kjøkken fra HTH med integrerte hvitevarer
– Takhøyde på 2,69m i stue og soverom
– Heis
– God lagringsplass i kjeller med bod på ca. 6 m²
– Felles takterrasse med praktfull utsikt og meget gode solforhold
– Miljøstandarden BREEAM
– Felleskostnader med a-konto oppvarming og fiber inkludert
– Svært sentral og attraktiv beliggenhet
– Kollektivt og Oslo S i umiddelbar nærhet

Martin Killi Arnesen

Eiendomsmegler MNEF

90934214martin@roislandco.no

Eiendommen

Knr. 301 Gnr. 207 Bnr. 459 Snr. 91

Areal og innhold

BRA-i: 40 m²
BRA-e: 6 m² 
TBA: 2 m²
 
BRA-i | 6. etasje: 
Gang, bod, bad, soverom og stue med åpen kjøkkenløsning.

BRA-e | Kjeller:
Leiligheten har en tilhørende bod på ca. 6 m² i kjeller, merket H0603.
 
Arealbeskrivelse;
Arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport med kontrollmåling av takstmann.

Standard

Leiligheten har høy standard og fremstår som moderne og delikat.

Entré/gang:
Innenfor inngangsdøren har leiligheten en romslig gang på ca. 4 m². Her er det plass til oppheng av klær og sko. På gulvet er det en pen 1-stavs eikeparkett. I tilknytning til gangen er det en bod/walk-in med skyvedører på ca. 2 m².

Stue og kjøkken:
Stue på ca. 17 m² med åpen kjøkkenløsning. Rommet kan enkelt innredes med et kjøkken/spisebord, sofa og medie-møbel. Det er store vindusarealer mot balkong, som gir godt med lysinnslipp. Takhøyden i stue er på ca. 2,69m. Leiligheten har et moderne og stilrent kjøkken fra kvalitetsleverandøren HTH.
– Benkeplate i grå marmorlaminat
– Vaskekum i rustfritt stål
– Kjøkkenventilator av typen slimline i stål, med komfyrvakt
– Helintegrerte hvitevarer fra Siemens som innbygningsovn, induksjonstopp, oppvaskmaskin
– Eget dobbeltskap langs vegg som inneholder integrert kjøleskap med frys, samt et skap med praktiske hyller for oppbevaringsplass
– Alle skapdører og skuffer har dempere som hindrer støy og sikrer smidig åpning og lukking
– Spotter mellom overskap og benkeplate
– Lekkasjevarsler

Videre fra stuen er det utgang via skyvedør til den sørøstvendte balkongen på 2 m². Her ute er det tremmegulv som er lunt å gå på samt utelys og stikkontakt.

Bad:
Innbydende bad på romslige 5 m², som er innredet med:
– Baderomsmøbel med skuffer
– Speil med integrert LED-lys
– Vegghengt WC med softclose
– Regnfallsdusj fra Grohe
– Innfelte downlights med dimmefunksjon i himling
– Svingbare og plassbesparende dusjdører i glass
– Opplegg for vaskemaskin og tørketrommel (kondens)
– Gulvvarme
– Rør-i-rør system

Soverom:
Leiligheten har et soverom på ca. 9 m². Inngang fra stue via 2 plassbesparende skyvedører. Det er utvendig screen for solskjerming på soverommets vindu.

For ytterligere informasjon henvises til tilstandsrapport, der nærmere beskrivelse av boligens kvaliteter fremkommer, samt vedlagte plantegning

Parkering

Det medfølger ikke parkeringsplass til denne leiligheten.

Det kan åpne seg muligheter for leie/kjøp av plass, hvis noen legger ut p-plass for salgs internt.

Garasjeanlegget ligger under bebyggelsen og det er kjøreadkomst til kjellerarealer fra Wismargata.

Oppvarming

Leiligheten leveres med følgende varmekilder:
– Vannbåren varme med viftekonvektor i tak i leiligheten
– Gulvvarme bad

Oppvarming og varmtvann innbetales akonto, og avregnes etter reelt forbruk én gang i året og ved eierskifte.

Energimerke

Komplett energiattest inkludert oppvarmingskarakter ligger vedlagt i salgsoppgaven.

Bebyggelse

Bygningen er iht. tilstandsrapport oppført i mur- og betongkonstruksjoner, ferdigstilt i 2019. Fasader forblendet med stein- og marmorplater. Utfyllende bindingsverk med glassfelter på balkonger. Flatt tak tekket med membran/folie. Adkomst via felles trappegang samt heis.

Boligbygget er miljøsertifisert iht. BREEAM-NOR, hvilket innebærer at det stilles høye krav til blant annet inneklima, lydforhold, energiøkonomi og materialvalg. BREEAM er Europas ledende verktøy for miljøklassifisering av bygninger. BREEAM-NOR er tilpasset norske forhold.

Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport for eiendommen som følger vedlagt denne salgsoppgaven. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik. I rapporten fremkommer det forhold som kjøper må være særskilt oppmerksom på, herunder TG2 og TG3.

Alle kontrollpunkter har fått TG1.

Interessenter må sette seg inn i vedlagte tilstandsrapport før bud inngis.

Selger har fylt ut egenerklæringsskjema i forbindelse med salget. Egenerklæringsskjemaet følger vedlagt denne salgsoppgaven.

Ferdigattest

Det foreligger ferdigattest på eiendommen datert 10.03.2022. Ferdigattesten følger vedlagt denne salgsoppgaven.

Adgang til utleie

Leiligheten kan leies ut og ikke nektes av styret uten saklig grunn. Det er ikke tillatt å fremleie til en organisasjon eller bedrift som driver kortidsutleie. Utleie via Airbnb eller tilsvarende er kun tillatt 3 måneder i året eller slik offentlige myndigheter har bestemt.

Ved utleie av eierseksjon i Sameiet må dette meldes styret under henvisning til vedtektene §7:

“Overdragelse og utleie av seksjon må meldes til styret og forretningsfører for registrering. Dersom en seksjonseier leier ut sin seksjon, skal vedkommende påse at leietaker skriftlig forplikter seg til å følge sameiets vedtekter, ordensregler, samt vedtak fattet av årsmøter og styret.”

Beliggenhet

Med Barcode på den ene siden og fjorden på den andre, gir Dronninglunden deg alt du forventer av en bolig i byen. Beliggenheten kombinerer nærhet til fjorden og ulike grøntområder, med nærhet til byen, kollektivtrafikk og et urbant nabolag.

Stadig flere boligkjøpere blir oppmerksomme på det unike nabolaget som tar form i hjertet av Oslo. Grønne byrom og allmenninger åpnes opp, og folk strømmer til. Her har du allerede et levende nabolag i Oslos pulserende sentrum, og det kommer enda mer. Det er blant annet planlagt en stor barne- og ungdomsskole med stor flerbrukshall.

I Bjørvika kan du bade langs havnepromenaden eller på Sørenga Sjøbad og oppleve det beste innen restauranter, barer, kafeer og andre opplevelser. Her kan du være bonde for en dag, padle kajakk etter jobb, bo i miljøsertifiserte bygg og gå i steinruiner fra 1100-tallet. Her er det et mangfold du ikke finner noe annet sted, og det gjør Bjørvika unikt.

Kunst og kultur står sterkt i Bjørvika og dette er noe av hva du kan oppleve i nabolaget: Munchmuseet, Deichman, Future Library kunstprosjekt på Deichman, Kunstbenkene til Jeppe Hein, Operaen, Kunsthall Oslo og mye mer.

Adkomst

Adkomst fra Dronning Eufemias gate. Det vil bli skiltet med Røisland & Co visningsskilt ved fellesvisninger.

Tomt

Eiendommen er bebygd med åpen kvartalsbebyggelse. Bebyggelsen består av ca. 138 leiligheter i tillegg til ca. 1 200 kvm næring i 1. etasje og deler av 2. etasje.

Regulerings- og arealplaner

Dronninglunden ligger på felt B2 som er regulert til bolig, forretninger, offentlig eller privat tjenesteyting, kontor, bevertning og energianlegg. Reguleringsbestemmelser for felt B2 i Bjørvika er S-4825, vedtatt 12.11.2014, som er en del av reguleringsplan S-4099.

Andre offentlige planer: Bjørvika er et område under utvikling og det understrekes at endringer vil skje. Selger (Oslo S. Utvikling AS) vil videreutvikle eiendommen foran Dronninglunden. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten. Se også www.prosjekt-fjordbyen.oslo.kommune.no og www.haveiendom.no.

Legalpant

I eierseksjoner har seksjonseierne panterett for krav på dekning av deres forpliktelser overfor sameiet, i samsvar med eierseksjonsloven § 31 første ledd.

Eiendommens utgifter

Felleskostnadene er Kr. 2 110 per måned og inkluderer: a-konto oppvarming/fjernvarme, internett, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.

Fordelt følgende:
Felleskostnader: Kr. 1 637
Oppvarming a konto: Kr. 422
Administrasjons gebyr målere: Kr. 51

Felleskostnadene justeres normalt årlig i forhold til sameiets faktiske utgifter/vedtak. Det er informert om at styret har vedtatt å øke felleskostnader (drift) med 7%, fra og med den 1/7-24.

I 2016 ble det innført eiendomsskatt i Oslo. Skattesatsen per tid er 2,8 promille for boliger og fritidsboliger.

Boliger og fritidsboliger får et bunnfradrag på inntil 4,7 millioner kroner for selvstendige boenheter som ikke brukes til næringsvirksomhet.

Eiendomsskatten beregnes ut fra eiendomsskattegrunnlaget.
For boliger med boligverdi fra Skatteetaten er eiendomsskattegrunnlaget 70 prosent av boligverdien.

For boliger som ikke har boligverdi fra Skatteetaten og for fritidsboliger, er eiendomsskattegrunnlaget 70 prosent av taksten fra kommunen.

Formuesverdi

Boligens formuesverdi er kr. 1 055 815.
 
Ved primærbolig utgjør formuesverdien 25% av markedsverdien for 2024. Ved sekundærbolig er formuesverdien det samme som boligens markedsverdi (100%).
 
For mer informasjon, se skatteetatens hjemmeside og kalkulator for beregning av formuesverdi. 

Omkostninger

I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
1: Dokumentavgift til staten, 2,5% av kjøpesum: Kr. 147 250 (Forutsatt salgssum: Kr. 5 890 000)
2: Tinglysningsgebyr skjøte: Kr. 500
3: Tinglysningsgebyr pant og pantattest: Kr. 500
 
Totale omkostninger: Kr. 148 250
 
Total kjøpesum inkl. gebyrer/avgifter og evt. øvrige kostnader ved kjøp til prisantydning: Kr. 6 038 250

I tillegg kommer valgfri Boligkjøperforsikring hos HELP Forsikring AS – Selveierleilighet/rekkehus: kr. 7 900. Kjøper har også muligheten til å velge Boligkjøperforsikring PLUSS til Kr. 10 700 med et årlig abonnement på Kr. 2 800. Se ytterligere informasjon om Boligkjøperforsikring vedlagt i salgsoppgaven.

Annen viktig informasjon

Sameiet |
Leiligheten er en del av Sameiet Dronninglunden, som består av totalt 138 seksjoner og 3 næringsseksjoner.

Org. nummer: 923 819 479
Hjemmeside: www.sameietdronninglunden.no/
Styremail: styret.dronninglunden@gmail.com
Forretningsfører: USBL
Forsikring: IF Skadeforsikring
Vedtekter og husordensregler: Se sameiets hjemmeside.
Dyrehold: Dyrehold er tillatt, forutsatt at dyreholdet ikke er til ulempe eller sjenanse for andre beboere. Det er ikke tillatt å lufte husdyr på sameiets takterrasser. I byhagen skal husdyr som hovedregel kun føres i bånd inn og ut av området, og ikke oppholde seg i byhagen, da dette lett kan bli til sjenanse for de øvrige beboere. Anlagt grøntområde er ikke et sted for husdyr å gjøre fra seg.

Referat fra styrets arbeid det siste året:
Etter fjorårets årsmøte gikk styret i gang med oppfølgning av vedlikeholdsplanet for sameiet. Dette innebær forsterkning av alle inngangsdørene til bygget samt alle bodene. I tillegg har styret begynt med en gradvis oppussing av ulike områder inne i bygget som trengte en oppfriskning, da det er snart fem over siden bygget ble overtatt av sameiet. Denne oppussingen er behovsstyrt og vil foregå utover året.

Etter opplysninger fra en sakkyndig beboer i Dronninglunden, foretok forrige styreleder Jan Brevik kontakt med OSU angående robustheten av bekledningssteiene til bygget. Etter den første henvendelsen om denne saken, sluttet OSU å besvare styret sine henvendelser. Som følge av diskusjon internt, valgte styret i Dronninglunden å leie inn konsulentselskapet OPAK for å foreta en grundig teknisk undersøkelse av bygget. OPAK har nå levert rapporten, og resultatet er dessverre negativ, og hvor de anbefaller bytting av samtlige fasadesteiene. Samtidig som styret engasjerte OPAK, engasjerte vi og advokatselskapet Hoel Wollbråten AS, for å starte en juridisk prosess slik at de juridiske og økonomiske interessene til sameiet ivaretas ifm. 5-års reklamasjonsfrist. Denne prosessen er ennå ved en tidlig stadiet, og styret orienterer mer om dette under årsmøtet.

Året 2023 har vært utfordrende for garasjeeierne med tanke på Multiparkanlegget, og de store kostnadene assosiert med utbedring av dette anlegget. Den gode nyheten er at sameiet endelig har fått en god og trygg vedlikeholdsleverandør, og som har fått anlegget på stell slik at den stort sett fungerer som den skal, og gir håp om normale kostander i årene fremover.

Utover det har styreleder vært engasjert i etablering og oppfølging av alle serviceavtaler for drift av bygget, samt en løpende dialog med disse leverandører. Serviceleverandører skal sørger for at alt fungerer i sameiet over tid. Dette er et viktig arbeid slik at vi får den service på våre anlegg som trengs.

Styret har også gjennomført annet og mindre omfattende vedlikehold i året som har gått, ikke minst i forbindelse med heisene i sameiet, samt sørget for at grafitti blir fjernet så snart som mulig. Styret har og forsterket inngangsdøren til den andre sykkelboden etter det siste innbruddet.

Forretningsføreravtalen med USBL som inkluderer vaktmestertjenester er videreført og fungerer bra. Vi oppfordrer alle i sameiet til å bruke våre vaktmestere i USBL ved alle behov som oppstår, bruk e-posten bjorvikaservicesenter@usbl.no og gjerne med kopi til styret dronninglunden@gmail.com slik at vi kan se hva som foregår, og følge
opp ved behov.

Styret har også vært engasjert i ulike hendelser i sameiet som måtte følges opp, alt fra stadige vannlekkasjer på bad, innbrudd i boder, urimelig støy, misbruk av søppelordningen og ødeleggelser fra både fremmede og beboere, samt svart på ulike spørsmål fra beboere.

For å kunne løse problematikken med diverse innbrudd, vil det være et forslag til vedtak som styret legger frem på årsmøtet om bruk av kameraovervåking ved hver av inngangene (dvs. ved alle hovedinngangene, samt inngangene til alle bodene). Dette forslaget krever et simpelt flertall på årsmøtet.

Informasjon fra styreleder:
Vi har kontinuerlig utbedring av sameiets arealer/inventar, men dette er ikke forventet å bekoste mer enn det som er budsjettert via eksisterende fellesutgifter.
Vi har tatt ut en forliksklage mot utbygger, da det er stor tvil om fasadesteinene til bygget er egnet for nordisk klima. Denne saken er fortsatt i et tidlig stadium, slik at det er vanskelig å gi et konkret svar på utfallet av saken.

Det ble etter et styremøte den 22/5, vedtatt å øke felleskostnader (drift) med 7%, fra og med den 1/7-24.

Årsresultat:
Årsresultatet viser et underskudd på kr 700.300 for 2023.
Det utarbeides også eget garasjeregnskap for Sameiet som viser at garasjeeierne er skyldig Sameiet kr 684.060 hvorav kr 376.267 er kostnadsbidrag fra Vannkunsten.

Den reelle årsresultatet korrigert for garasjen viser et underskudd på kr 16.240.

Kameraovervåking – Vedtak:
«For å kunne løse problematikken med diverse innbrudd, vil styret legge frem på årsmøtet om bruk av kameraovervåking ved hver av inngangene (dvs. ved alle hovedinngangene, samt inngangene til alle bodene). Dette er en utvidelse av tidligere vedtak vedrørende kameraovervåkning slik at tiltaket vil omfatte større deler av bygget.

Årsmøtet gir sin tilslutning til forslaget.
Enstemmig vedtatt.»

Vaktmester |
Daglig vaktmestertjenester og service av Dronninglunden blir utført av Bjørvika Servicesenter v/ Usbl. I dette tilbudet vil du få tilgang til et bredt spekter av tjenester, som med tiden vil formidles gjennom et digitalt grensesnitt og ved personlig service fra servicesenteret. Servicesenteret er bemannet mandag-torsdag kl.10:00-12:00.

Internett |
Sameiet har inngått avtale med NextGenTel om internett og TV tjenester. Alle leilighetene er koblet opp på internett med fiberforbindelse “1000/1000” dvs. 1 Gbps opp- og nedlastingshastighet. Kostnaden for internettilkoblingen er inkludert i husleien. TV abonnement fås i ulike pakker og kan bestilles på https://www.nextgentel.no. (TV er ikke inkludert i sameiets avtale. Dette bestilles av eiere selv via NextGenTel og faktureres direkte.)

Løsøre |
Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Listen følger vedlagt i salgsoppgaven.
– Hvitevarer på kjøkken og bad medfølger.
– Garderobeskap på soverom medfølger.

Selger opplyser om at det kan være mulig kjøpe alle møblene i leiligheten, etter nærmere avtale.

Øvrig informasjon |
Vi gjør oppmerksom på at det iht. eierseksjonsloven ikke er anledning til å erverve mer enn 2 seksjoner i sameiet.

Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til megler, tilstandsrapport samt opplysninger innhentet fra kommunen, evt. forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Salgsoppgaven er godkjent av selger.

Det vil normalt være merker i boligen ved overtakelse når man kjøper en bruktbolig.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven.
 
Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver(e). Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD knappen på finn.no, eller roislandco.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt. Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes på SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og mail kan forekomme.
 
Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter fra budet er mottatt av megler, og budforhøyelser må derfor skje i god tid før fristens utløp. Bud kan uansett ikke settes med kortere frist enn kl.12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
 
I henhold til eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har megler en plikt til å oppfordre oppdragsgiver (selger) til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til megler. Megler oppfordrer partene til å lese retningslinjene for budgivning vedlagt i salgsoppgaven.
 
Et eventuelt bud fra selger til kjøper (såkalte «motbud»), er avtalerettslig bindende tilbud som medfører at det foreligger en avtale om salg av eiendommen dersom budet i rett tid aksepteres av kjøper.
 
Budgiverens opplysning om han er forbruker eller næringsdrivende:
Avhendingsloven ble endret med virkning fra 1. januar 2022 og innebærer blant annet at «som den er»-forbehold ikke har virkning i forbrukerkjøp, jf. avhendingsloven § 3-9 andre ledd, jf. § 1-2 tredje ledd. Med forbrukerkjøper menes en kjøper av eiendom som er en fysisk person og som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. «Som den er»-forbehold kan imidlertid fremdeles tas utenfor forbrukerkjøp. Hvorvidt eiendommen selges til en forbrukerkjøper eller ikke, kan derfor ha betydning for fordelingen av risiko mellom partene: hvis kjøperen er forbruker, bærer selger ansvaret dersom eiendommen ikke samsvarer med de krav til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Hvis kjøperen er profesjonell, bærer imidlertid selger ansvaret for slike avvik bare i den grad eiendommen er i vesentlig ringere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene ellers.
 
Budgivers opplysning om han er forbruker eller ikke, skal gis i forbindelse med formidling av budet, for eksempel ved at det i budskjemaet krysses av for om man er forbrukerkjøper eller ikke. Budgiver må informere megler om han opptrer som forbruker eller ikke-forbruker ved budgivning for at andre parter involvert i budrunden kan ta stilling til forhold av faktisk og rettslig art som er viktige i forbindelse med avtalen. Megler har begrenset mulighet til å kontrollere budgivers egenopplysning om vedkommende er næringsdrivende eller ikke, og budgiverens skriftlige opplysning om han er forbrukerkjøper eller ikke, må legges til grunn. 

Lovanvendelse

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.

Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).

Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvaskingsreglene

Eiendomsmeglere er underlagt Lov om hvitvasking. I henhold til Lov av 01.06.18 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven), er megler pliktig til å gjennomføre identitetskontroll av alle involverte parter. Hvitvaskingsloven pålegger blant annet eiendomsmegler å innhente redegjørelse av midlenes opprinnelse. Dette besvares av samtlige kjøpere herunder parter som opptrer på vegne av kjøper, ved en såkalt kundekontroll. Ved eventuelt tilbakehold av informasjon eller mistenkelige transaksjoner, plikter eiendomsmegleren å melde fra til Økokrim. Med «mistenkelig transaksjon» menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling, eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundekontroll kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. 
 
Det anbefales at kjøper innbetaler kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank.
 
Selger forbeholder seg også retten til å kreve dokumentasjon av kjøpers finansiering.
 
Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven. 

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Boligkjøperforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og ordinær Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar Kr. 2 400 i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og Kr. 1 400 i honorar for ordinær Boligkjøperforsikring.

Eier

Kjetil Kolltveit Schonhowd

Gina Agnethe Schonhowd

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:
 
Provisjon: 0,85 % av total salgssum.
Tilretteleggingsgebyr: kr. 9 900
Markedsføringspakke: kr. 17 650
Oppslag eiendomsregister: kr. 700
Oppgjørshonorar: kr. 6 950
Inneståelse- og utleggshonorar: kr. 2 500
 
Megler har i tillegg krav på dekning av utlegg.

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer: 3-0056/24

Ansvarlig Megler

Martin Killi Arnesen

Dato

Sist oppdatert: 11.06.2024

Tilbake til toppen