Stor og familievennlig leilighet på 117 m². 2 uteplasser. 2 bad og 3 soverom. Ingen dok.avgift. Garasjeplass medfølger

Lidenskap for nybygg

Stor og familievennlig leilighet på 117 m². 2 uteplasser. 2 bad og 3 soverom. Ingen dok.avgift. Garasjeplass medfølger

Ragnhild Schibbyes vei 56, 0968 OSLO

Geotag
Prisantydning
kr 4 790 000,-
Fellesgjeld
kr 510 897,-
Total Prisantydning
kr 4 790 000,-
Omkostninger
kr 9 302,-
Totalpris inkl.omk
kr 5 310 199,-
Fellesutgifter/mnd
kr 7 050,-
P-ROM
117 m2
BRA
122 m2
Rom
4
Etasje
1
Eierform
Andel
Boligtype
Leilighet
Byggeår
1976
Energimerke
Rød G

Registrer interesse

Meld din interesse så tar vi kontakt med deg og holder deg orientert om boligen!

Visning

HUSK PÅMELDING TIL VISNING | Velkommen til en hyggelig visning med Røisland & Co Eiendomsmegling. Husk å meld deg på visning via lenken "Visningspåmelding". Interessenter oppfordres til å lese salgsoppgave før visning. Hvis det ikke er påmeldte til oppsatt visning, vil ikke visning gjennomføres.

Velkommen til Ragnhild Schibbyes vei 56. Dette er en stor og innholdsrik hjørne-/endeleilighet på 117 m². Leiligheten har gjennomgående planløsning og kan by på sydvendt markterrasse og nordvendt balkong, som gir svært gode solforhold. Dette er en familievennlig bolig med 3 soverom og 2 bad. Det medfølger én garasjeplass til leiligheten.

– Stor og familievennlig 4-roms på hele 117 m²
– 2 romslige uteplasser og svært gode solforhold
– Garasjeplass medfølger
– Ingen dokumentavgift og lave omkostninger
– Endeleilighet og gjennomgående planløsning
– Stort kjøkken med øy
– 3 soverom og 2 bad
– Trappefri adkomst
– God lagringsplass med 2 boder på til sammen 5 m²
– Nærhet til kollektivt, dagligvarebutikk og marka
– Kun ca. 5 min gange til Vestli t-bane

Martin Killi Arnesen

Eiendomsmegler MNEF

90934214martin@roislandco.no

Eiendommen

Knr. 301 Gnr. 99 Bnr. 116

Areal og innhold

Totalt bruksareal BRA: 122 m²

BRA-i: 117 m²
BRA-e: 5 m²
TBA: 27 m²

BRA-i | Entré, 3 Soverom, 2 bad, kjøkken, vaskerom/grovkjøkken, omkledningsrom og stue.

BRA-e | Bod på enden i trekonstruksjoner (markterrassen) målt til ca. 3 m² og ekstern bod på samme plan målt til ca. 2 m² (Boden er merket med nummer 13).
 
TBA | Utgang fra kjøkkenet til nordvendt balkong målt til ca. 11 m² og utgang fra stuen til sydvendt markterrasse målt til ca. 16 m².

Arealbeskrivelse:
Arealet er beregnet ut fra Norsk standard NS 3940:2023. BRA-i: Internt arealet innenfor boligens omsluttende vegger, inkludert sjakt. BRA-e: Eksternt areal som boligen har eksklusiv bruksrett til, men som ikke ligger i boligen, f.eks. kjellerbod. BRA-b: Areal for innglasset balkong med veggareal. Total BRA = Summen av BRA-i, BRA-e og BRA-b. TBA er areal på terrasse og balkong. Arealet oppgis ved salg, men inngår ikke i BRA. Oppgitt romareal er netto romareal. De oppgitte arealer er å betrakte som cirka-arealer.

Byggetegninger:
Megler har innhentet stemplede byggetegninger fra den tids «Oslo bygningskontroll», datert 9. desember 1975. Plantegningen for denne leiligheten stemmer med dagens bruk. Eneste forskjellen er at etter dagens bruk, er det satt opp en vegg/dør mellom kjøkkenet og «vaskerommet/grovkjøkken».

Standard

Entré:
Innenfor døren møtes man av en entré som inneholder skyvedørsgarderobe med speilfronter.

Stue:
Leiligheten har en romslig stue med god plass til sofa, mediemøbel og spisebord. Det er gulvvarme som er behagelig på kaldere dager. Takhøyden ble i stuen målt til ca. 2,38 m. Videre fra stuen er det utgang til en delvis overbygd markterrasse vendt mot sør, målt til ca. 16 m². Her ute har man også et hageareal som gir en egen grønn oase på sommeren. Utearealet gir gode solforhold. Sidevegger og hekk gir en skjermet utetilværelse. Fra terrassen er det tilgang til utvendig bod på ca. 3 m². Hagearealet og hekken er en del av borettslagets fellesareal, men denne andelen har bruksrett på hagen mot å holde den i orden. Hekken klippes av borettslaget, mens innsiden av hekken samt gjerdet vedlikeholdes av andelen.

Kjøkken:
Leiligheten har et lyst og pent kjøkken fra 2006, som byr på rikelig med oppbevarings- og arbeidsplass. Det er også god plass til et stort kjøkkenbord med stoler i «spisestuen».
Innredning med profilerte, fabrikklakkerte fronter.
Heltre benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål.
Lysstoffrør under overskap.
Fliser med noe motiv over benkeplaten.
Kjøkkenet har komfyr (fra 2022/2023), keramisk platetopp, oppvaskmaskin, frittstående kjøleskap og et integrert kjøleskap i øyen.
Aquastop/lekkasjevarsler med sensorer og magnetventil er installert.
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Mekanisk ventilasjon ellers i rommet.

Videre fra kjøkkenet er det utgang til en nordvendt og delvis overbygd balkong målt til ca. 11 m². På grunn av skrånet tomt, så sitter man høyt over terrenget på denne siden av bygget. Her ute er det åpent utsyn over fellesarealer.

Bad:
Leiligheten har to flislagte baderom. Badet tilknyttet entréen ble noe modernisert i 2016-2017 og hovedbadet holder eldre standard. Begge baderommene er utstyrt med dusj/badekar, nyere toaletter og blandebatterier (2017).

Fra entréen er det inngang til et bad som er innredet med servant, wc og dusjkabinett. Det er fliser på gulv og vegger. Baderommet er opplyst å være oppgradert i 2016-2017.
I 2016-2017 ble lagt ny membran og gulv. Det ble satt inn nytt toalett og dusjkabinett i samme periode. Dette arbeidet ble utført i regi av borettslaget (Martinsen og Brodahl AS). Selger har kvitteringer fra den gang.

Hovedbadet har to innganger (fra soverom/omkledningsrom og fra vaskerom). Badet er av eldre årgang, og har behov for modernisering. Fliser på gulv og vegger. Baderomsinnredning med profilerte, folierte fronter og nedfelt servant.
Speilskap med downlights på vegg over servanten samt tilhørende veggskap.
Det ble satt inn nytt toalett og blandebatteri badekar og vask (2016-2017).
Badekar med glassvegg og dusjutstyr.
Badet har fått tilstandsgrad 3 av takstmann.

Vaskerom/grovkjøkken:
Leiligheten har et vaskerom/grovkjøkken mellom hovedbadet og kjøkkenet.
Overflatene i rommet har glatt, malt himlingsflate, malt tapetserte veggflater og flislagte gulvflater.
Innredning med fabrikklakkerte fronter.
Laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål.
Lys under overskap.
Nytt blandebatteri (2017/2018).
Fliser på vegg over benkeplaten.
Rommet har opplegg for vaskemaskin, og det er et eget fryseskap.
Gulvvarme.

Det påpekes at rommet ikke er prosjektert eller oppbygd som et fullverdig våtrom. Dette betyr at rommet blant ikke har sluk eller de samme krav til tettesjikt/membran.

Soverom:
Leiligheten har totalt 3 soverom.
Hovedsoverommet er av god romstørrelse, og har plass til en dobbeltseng og garderobeløsning.

I tilknytning til hovedsoverommet er det inngang til et eget omkledningsrom, som har skyvedørsgarderobe med glatte folierte fronter og speil.

Soverom 2 har inngang fra kjøkkenet, og inneholder skyvedørsgarderobe med glatte, folierte fronter.

Soverom 3 har inngang fra entréen.

Nærmere detaljer rundt standard fremkommer i tilstandsrapporten fra takstmann.

Parkering

Det medfølger én parkeringsplass i felles garasjeanlegg under blokken. Merket nr. «1018».

Det er utvendig adkomst til garasjen og plassen ligger under Ragnhild Schibbyes vei 54.

Det er lagt opp til at alle kan få lader i garasjer. Styret kontaktes. Borettslaget har avtale med Aneo Mobility for elbillading. For nærmere regler om bestilling og fakturering må Anneo Mobility kontaktes direkte.

Det skal søkes styret om tillatelse til utleie av parkeringsplass som tilhører leiligheten, før utleie finner sted. Søknaden gjelder for ett år av gangen og må således fornyes. Dersom det er beboere i laget som ønsker plass, har disse fortrinnsrett. De tar kontakt med parkeringsutvalget leder Leietagere skal i alle tilfelle være bosatt i Ragnhild Schibbyes vei 36-62. Leietaker skal være bosatt i Vestlitoppen borettslag.

Det finnes gjesteparkering under blokkene Ragnhild Schibbyes vei 56-62 (Skiltnummer må registreres av eier som besøkes).

Oppvarming

Leiligheten leveres med følgende varmekilder: Elektrisk oppvarming med panelovner og gulvvarme på begge bad, kjøkken, vaskerom/grovkjøkken, omkledningsrom og i stuen.

Varmt forbruksvann via felles anlegg.

Energiavregning: Boligselskapet har avtale med EcoGuard om månedlig energiavregning. Kostnader knyttet til oppvarming, varmt tappevann og kaldt forbruksvann faktureres månedlig via felleskostnadene og vil varierer etter forbruk. Merk at disse kostnadene ikke fremkommer av de totale felleskostnadene oppgitt fra OBOS.

Ventilasjon:
Boligen har felles mekanisk avtrekk. Avtrekk skjer på det ene baderommet og kjøkkenet.

Mekanisk avtrekksventilasjon er basert på at vifter suger avtrekkslufta ut av rommene. Friskluft tilføres gjennom ventiler og utettheter i bygningskonstruksjonen. Systemet er i prinsipp det samme som ved naturlig avtrekk, med den forskjellen at hoveddrivkraften er fra en avtrekksvifte.

Bebyggelse

Bygningen er iht. tilstandsrapport oppført i 1976.
 
Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport for eiendommen som følger vedlagt denne salgsoppgaven. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik. I rapporten fremkommer det forhold som kjøper må være særskilt oppmerksom på, herunder TG2 og TG3.
 
Følgende kontrollpunkter har fått TG3:

– Etasjeskille/gulv mot grunn
Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er ikke uvanlig ved cellekonstruksjoner at det er noe nedbøyning i etasjeskillet. Laveste punkt er som regel midt på gulvet. Det er målt en høydeforskjell på 35 mm gjennom stuen.

Konsekvens/tiltak
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Oppgitte kostnadsestimat gjelder kun avretting av selve etasjeskillet. Ytterligere kontroll, vurderinger og eventuelt dimensjonering av bjelkelaget må utføres, særlig dersom gulv/etasjeskille skal avrettes ved bruk av flytesparkel, noe som vil tilføre laster til konstruksjonen. Eventuelle tilleggsarbeider og kostnader forbundet med dimensjonering, forsterkning, utskifting av overflater, heving av dører osv. er ikke inkludert i kostnadsestimatet. Kostnadsestimat: 10 000 – 50 000

– Bad soverom
Eldre våtrom med behov for modernisering. Våtrommet anses å ha oversteget forventet levetid på de underliggende konstruksjonene, basert på Norsk Standard og Sintef sine levetidstabeller. Tilstandsvurderingene tar høyde for dette. Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Membranen på våtrommet har passert sin forventede levetid og er i denne inspeksjonen tilstandsvurdert til TG3. Med alderen på membranen og ingen sluk i rommet øker risikoen for vanninntrenging, noe som kan medføre skader på tilstøtende områder. I tillegg bærer hele våtrommet preg av eldre standard, inkludert gamle membranløsninger og rørføringer som ikke oppfyller dagens krav. Dette, sammen med generell slitasje på overflater og innredning, tilsier at rommet har et påtrengende behov for modernisering for å sikre funksjonalitet og oppfylle gjeldende forskriftskrav. Våtrom skal ha eget sluk.

Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Manglende oppgradering av våtrommet medfører høy risiko for at konstruksjonene ikke vil tåle vanlig bruk av vann eller lekkasjer. Dette kan føre til fuktskader på tilstøtende konstruksjoner. Kostnadsestimat: Over 300 000

Følgende kontrollpunkter har fått TG2:

– Vinduer
TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye vinduer.

Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.

– Dører
Tilstandsgrad er satt ut fra en helhetlig vurdering av bygningsdelenes stand, funksjonalitet samt alder. Det påpekes at dørene er over 20 år gammel og har oversteget mer enn halvparten av forventet levetid. Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon.

Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon, men utskiftning må påregnes på sikt.

– Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.

Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav.

– Overflater
Det påpekes sprukket flis i entré og sprekker i himling på soverom.

Slitasje er forventet etter en viss tidsperiode, og det ved modernisering vil det være naturlig å utbedre påpekte forhold.

– Radon
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.

Radonmålinger blir anbefalt de fleste plasser for å danne seg et bilde av situasjonen angående risiko knyttet til eventuelt radon eksponering. Det kan ikke utelukkes at det kan finnes forhøyede verdier. Målinger er eneste reelle mulighet for påvisninger. I borettslag og sameier pleier dette å gjøres som et felles tiltak.

– Bad entre (Overflater vegger og himling)
Det er påvist sprekker i fliser. Sprekk i flere veggfliser bak dusjkabinettet. Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende konstruksjonene.

Det må gjøres tiltak for å utbedre avviket. Det anbefales å skifte flisene. Enn så lenge er det en god løsning at det dusjes i dusjkabinett inntil baderommet moderniseres. Dette hindrer direkte vannpåkjenning.

– Bad entre (Overflater Gulv)
Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk. Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er spalte i veggen mellom baderommene som gjør at vann kan bli stående i dette område. Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende konstruksjonene.

Eventuelt lekkasjevann fra utstyr utenfor dusjsone vil ikke ha en naturlig vei til sluket. Dette kan føre til at vann samler seg på gulvet og potensielt renner ut av rommet eller trenger inn i konstruksjonen. Til tross for avviket i fall/høydeforskjell til sluk, vil gulvet fortsatt kunne lede vann mot sluket, men med redusert effektivitet. Dette kan potensielt øke
risikoen for vannansamling i enkelte områder av badet. Oppgradering av overflatene vil være naturlig ved modernisering av baderommet.

– Bad entre (Sluk, membran og tettesjikt)
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring. Vurdering basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for sluk er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en utsatt bygningsdel. TG 2 er i tillegg satt som følge av manglende fremvist dokumentasjon for arbeidet som er utført på våtrommet. Det er ingen synlig mansjett rundt sluket.

Når sluket har begrenset tilgang, er det vanskelig å rengjøre sluket og å inspisere den for å oppdage skader i membranen/fuger rundt sluket, som er avgjørende for å forhindre lekkasjer. Eldre sluk av plast er ofte utsatt for lekkasjer og særlig i overganger. Eventuelle lekkasjer kan medføre fuktskader på tilliggende konstruksjoner.
Det er en god løsning for badet at det dusjes i dusjkabinett inntil baderommet moderniseres. Dette hindrer direkte vannpåkjenning på gulv samt at det gir et kontrollert avløp til sluk. Inspeksjonen av sluket er kun gjennomført med mobilkamera under dusjkabinettet.

– Bad entre (Ventilasjon)
Rommet har kun naturlig ventilasjon. Våtrommet mangler tilluftsventilering, f. eks. spalte/ventil ved dør.

Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l. Da dette er et borettslag og det er felles ventilasjon så skal det ikke monteres elektrisk styrt avtrekksvifte på ventil. Det henvises ellers til borettslagets vedtekter og husordensregler.

– Vannledninger
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Dette gjelder kobberrørene i leiligheten.

Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Bygningsdelen fungerer med dette avviket.
 
– Avløpsrør
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Tilstandsgrad er satt ut fra bygningsdelenes og overflatenes alder samt underliggende konstruksjoner.

Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.

– Elekrisk anlegg
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.trisk anlegg. Det er ikke foretatt inngående vurdering av el-anlegg, da dette ligger utenfor takstmannens kompetanseområde. Eier av boligen har selv ansvar for elanlegg og bør jevnlig sørge for el-sjekk fra godkjent kontrollinstans.

TG2 er tildelt fordi det mangler dokumentasjon (samsvarserklæringer) på deler av det elektriske anlegget. Alt arbeid utført på det elektriske anlegget etter 1999 må dokumenteres. Avviket vil fortsatt eksistere selv om en el-kontroll av leiligheten gjennomføres. Kostnadsestimatet gjelder utgifter til å gjennomføre en el-kontroll. En kontroll vil kunne avdekke videre forhold som det ikke er mulig å estimere nå. Hva det vil koste å dokumentere tilstanden på el-anlegget, eventuelt fremskaffe samsvarserklæring, er heller ikke noe som kan estimeres nå, men det må innhentes pristilbud på dette. Kostnadsestimat: Under 10 000

Øvrige kontrollpunkter har fått TG 1.
 
Interessenter må sette seg inn i vedlagt tilstandsrapport før bud inngis.

Selger har fylt ut egenerklæringsskjema i forbindelse med salget. Egenerklæringsskjemaet følger vedlagt denne salgsoppgaven. Selger har bl.a. kommentert: 

2 Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Svar: Ja, kun av faglært
Beskrivelse: Ifm rør i rør i regi av B/L
Arbeid utført av: Martinsen&Brodal

2.2 Er arbeidet byggemeldt?
Svar: Ja
Beskrivelse: Av B/L

8 Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Svar: Ja
Beskrivelse: Settings skader, skeive gulv, i tilstandsrapporten vil det stå alt om dette da takstmann har vært her.

9 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr på eiendommen som rotter, mus, maur eller lignende?
Svar: Ja
Beskrivelse: Rotter og mus i nabo blokken, skadedyr kontrollen har kontroll på dette.

11 Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Svar: Ja, kun av faglært
Beskrivelse: I regi av B/L
Arbeid utført av: Vet ikke

12 Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Svar: Ja
Beskrivelse: Infratek

16 Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: Ja, kun av faglært
Beskrivelse: I regi av B/L
Arbeid utført av: PA

21 Er det foretatt radonmåling?
Svar: Ja
Beskrivelse: Utført av B/L

21.1 Radonmåling
År: 2004
Verdi: Ble godkjent

27 Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger) som rotter, mus, maur eller lignende?
Svar: Ja
Beskrivelse: Regelmessig kontroll fra skadedyr kontrollen, ikke noe stort problem.

Ferdigattest

Det foreligger ferdigattest på eiendommen datert 08.12.2026. Denne ferdigattesten gjelder utskiftning av rørstammer, i forbindelse med borettslagets rørfornyning.

Det foreligger ferdigattest datert 09.11.1978 på eiendommen, som omfatter de bygningsmessige forhold samt opparbeidelse av tomten og gjelder ikke for installasjon av sanitæranlegg, sentralvarmeanlegg, gass og elektrisitet.
 
Ferdigattestene følger vedlagt denne salgsoppgaven. 

Adgang til utleie

Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til noen andre. Med godkjenning fra styret kan andelseieren overlate boligen til andre for opptil tre år dersom andelseier selv eller et medlem av husstanden har bodd i boligen minst ett av de to siste år. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til dette. Andre tilfeller vil kunne bli godkjent dersom det foreligger særlige grunner i medhold av lov om borettslag § 5-6.

Se borettslagsloven og vedlagte vedtekter for spesifikke restriksjoner rundt utleie.

Radonmåling

Selger opplyser om at borettslaget tidligere har målt radonverdier. Det opplyses om at det var den gang under tiltaksgrense. Det er ikke målt i nyere tid.

Tinglyste heftelser og rettigheter

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

Beliggenhet

Området er veletablert, populært og meget barnevennlig. Fra boligen er det få minutters gange til Vestlitorget, hvor du blant annet finner T-banestasjon, Narvesen og nærbutikk. I tillegg er det nærhet til Stovner Senter som er et av Norges største lokalsenter. Stovner senter har et stort mangfold av butikker, tjenester og servicefunksjoner. Fossumparken som ligger i tilknytning til sentret er nylig oppgradert med sittebenker, sandvolleyball- og petanquebane, treningsapparater, scene, m.m.

Godt aktivitetstilbud i området med flere aktive idrettslag. I området finner du golfbane, kunstgressbane, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter, klatresenter og flere treningssenter. Rommen Scene (Groruddalen kultursenter) ligger også i gangavstand fra leiligheten og er et topp utstyrt kulturhus som tilbyr kulturopplevelser innen et bredt utvalg av sjangre. Stovnertårnet er også beliggende i nærområdet. Dette er en 265 meter lang gangbane som slynger seg 15 meter opp mellom trærne. På kveldstid er tårnet pyntet med vakker belysning.

For øvrig er det kort vei til marka som med sine mange skogsveier og lysløyper åpner for gode turmuligheter sommer som vinter.

T-banens linje 4 og 5 (Bergkrystallen via Storo / Ringen via Tøyen til Sognsvann) har hyppige avganger og en reisetid på under en halvtime til Oslo S. I tillegg til T-banen er det gode bussforbindelser. Med egen bil tar du deg enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6. For øvrig er det ca. 13 km til Oslo sentrum, og kjøreturen tar rundt 15 minutter med bil.

Boligen sokner til Vestli Skole (Barneskole) og Tokerud skole (Ungdomsskole). Nye Vestli barneskole og flerbrukshall sto ferdig i 2021. Det finnes en rekke kommunale og private barnehager i bydelen.

Adkomst

Se kart for ytterligere beskrivelse av adkomst til eiendommen. Det vil bli skiltet med Røisland & Co visningsskilt ved fellesvisninger.

Tomt

Borettslaget eier tomten på 28 800 m² som er meget pent opparbeidet og beplantet med gressplener, bed, prydbusker, sittegrupper, lekeplass, ballplass, asfalterte internveier, m.m. Borettslagets eiendom grenser til friområde som gir flotte turområder rett utenfor døren.

Regulerings- og arealplaner

Eiendommen er regulert til Byggeområde for bolig (Terrassehus) i henhold til reguleringsplan datert 28.08.2025 med tilhørende reguleringsbestemmelser.

Tomten på nordsiden av blokken er regulert til tomt for off.bygning (Grendeskole, fritidshjem) S-2226 og S-2076.

Eiendommens utgifter

Felleskostnadene er kr. 7 050 per måned og inkluderer internett, renter/avdrag andel fellesgjeld, garasje, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.

Fordelt følgende ifølge forretningsfører:
Internett: kr. 169
Garasje: kr. 300
Felleskostnader: kr. 6 581

Felleskostnadene justeres normalt årlig i forhold til borettslagets faktiske utgifter eller vedtak av styret.

Oppvarming faktureres etter faktisk forbruk, og kommer i tillegg felleskostnader oppgitt ovenfor.
 
Kjøper må selv tegne innboforsikring.

Formuesverdi

Boligens formuesverdi er kr. 1 368 478 ifølge skatteetaten. Beløpet forutsetter at eier bor fast i boligen (primærbolig). Ved eventuell øvrig bruk av eiendommen (f. eks. fritidsbolig, pendlerbolig, utleieobjekt) var formuesverdien for sekundærbolig kr. 5 473 912.
 
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
 
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.

Eiendomsskatt:
Det er ikke eiendomsskatt for denne boligen, ifølge kommunen.

Omkostninger

I tillegg til kjøpesummen må kjøper betale:
1: Tinglysningsgebyr borettslag skjøte: kr. 545
2: Tinglysningsgebyr pantedokument borettslag: kr. 545
3: Gebyr forhåndsutlysing av forkjøpsrett: kr. 8 212

Totale omkostninger: kr. 9 302

Prisantydning inkl. omkostninger: kr. 4 799 302

I tillegg til Kjøpesummen overtar ny kjøper andel fellesgjeld knyttet til Boligen. Per 25.08.2025 utgjør andel fellesgjeld tilknyttet Boligen: kr. 510 897

Totalpris inkludert omkostninger og andel fellesgjeld: kr. 5 310 199

I tillegg kommer valgfri Boligkjøperforsikring hos HELP Forsikring AS: Borettslag: kr. 4 500. Se ytterligere informasjon om Boligkjøperforsikring vedlagt i salgsoppgaven.

Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Det er borettslaget som betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via felleskostnadene i borettslaget. Innmelding i OBOS: kr. 500 per tid.

Annen viktig informasjon

Om borettslaget
Leiligheten er en del av Vestlitoppen borettslag, som består av 159 andelsleiligheter.

Byggeår: 1976
Heis: Nei
Oppganger: 12
Blokker: 5
Type leiligheter: 58 stk 2-roms, 42 stk 4-roms, 60 stk 5-roms og 8 stk 6-roms til sammen 158 leiligheter + hele oppgang RS46 som eies av Oslo kommune til institusjon.

Org. nummer: 948447819
Hjemmeside: www.vestlitoppen.no
Kontaktinfo: vestlitoppen@styrerommet.no
Styregodkjennelse: JA
Forkjøpsrett: JA
Sikringsordning: JA
IN-ordning: Nei
Forretningsfører: OBOS
Forsikring: Tryg forsikring, polisenummer: 8168672
Vedtekter og husordensregler: Ligger vedlagt i salgsoppgaven og interessenter må gjøre seg kjent med innholdet i dokumentene.

Årsberetning 2025 og protokoll: Ligger vedlagt i salgsoppgaven og interessenter må gjøre seg kjent med innholdet i dokumentene. I årsberetningen fremkommer styrets aktuelle saker og vedlikeholdshistorikk.

Noen saker fra årsmøte 2025 i borettslaget:
Sak 8 Skilt gjenkjenning på garasjeporter
Forslag fremmet av: Styret

Styret foreslår at det arbeides med å få alle garasjeportene over på skilt gjenkjenning, det vil bety at ingen trenger Poståpnere og porten åpnes ved at skiltet på bilene gjenkjennes, dette vil bli tatt når nye kameraer settes opp i september / oktober 2025. Da vil vi slippe at portene åpnes og blir satt oppe og at alle må bruke nøkkel på portene. Bet beste er at ingen kan sette porten åpen slik at naboen ikke kommer inn og styret slipper løpe ut for å ordne opp.

Forslag til vedtak: Forslag godkjennes

Sak 9 Nye inngangsdører, ringetablå og porttelefoner
Forslag fremmet av: Styret

På sikt må vi bytte ut porttelefoner og ringeapparater samt inngangsdører. Da tenker vi også at alle dører vil ha Obos nøkkel, brikke og nøkkel som kan åpne dørene. I tillegg vil det også bli skjerm i leilighetene slik at uønsket personer ikke slippes inn, dette vil trygge sikkerheten. Dørene vil også bli byttet ut da vedlikeholdet på disse er stort. Dette er en stor sak som krever mye planlegging samt store verdier som skal vurderes. Styret ser for seg at dette er et prosjekt tidligst kan komme i gang i 2027?

Forslag til vedtak: Forslag godkjennes

Sak 10 Tillegg til husholdningsreglene
Forslag fremmet av: Styret

Etter mye klaging på bråk og lang byggetid samt ufaglært arbeidskraft gjør styret nå en endring. Det kommer til å bli søknadspliktig å rehabilitere leilighetene. Det vil si: Det må leveres inn en søknad som sier hvilke firma med organisasjonsnummer som skal utføre en del fag som: rørlegger, membraner, elektro, dette gjøres for at kvaliteten samt svart arbeid skal unngås. Alle håndverkere skal ha bygge/ HMS kort utstedte av Arbeidstilsynet. Det blir pålagt at trappeganger ryddes vær torsdag slik at det kan vaskes hver fredag som vanlig. Gule søplesekker skal fjernes hver fredag.

Forslag til vedtak: Forslag godkjennes

Styrets årsrapport iht. siste årsberetning
Styret ble valgt i Generalforsamlingen den 18. april 2023. Styret har hatt 14 styremøter pr april 2024, og det er behandlet 169 saker. Det er i tillegg avviklet generalforsamling, samt avholdt 5 orienteringsmøter for beboerne og 12 åpne styrerom. Styret har dessuten deltatt i 16 møter i forbindelse med vedlikeholdsprosjektene og skifte av Internett og Tv leverandør. I tillegg har det vært mange befaringer både i forbindelse med rehabiliteringen og de andre prosjektene.

Året har som beskrevet over medført mye arbeid for styret. Dette på grunn av flere ferdigstilte prosjekter, etterkontroll av disse og gjennomføring av etterarbeider av betong/fasadeprosjektet.

Økonomi
Styret har ment at vi betaler for mye i renovasjonsavgift. Etter nærmere 3 års diskusjon med Oslo Ren har vi fått medhold og fikk på slutten av 2023 tilbakebetalt ca. 800 000,- noe som kommer godt med i borettslagets økonomi.

Det ble i 2023 installert vannmålere som måler alt forbruk av vann i borettslaget. Dette ble gjort etter å ha innhentet erfaring fra andre steder, hvor det viser seg at dette skal spare betydelige summer i stedet for betaling etter kvadratmetere. Det er på nåværende tidspunkt for tidlig å si om dette stemmer for vårt borettslag.

Foreløpig beregning tilsier at det er betalt inn mer enn benyttet for oppvarming av varmtvannet i 2023. Dette betyr at det er stor sannsynlighet for at mange får tilbakebetaling, og at det for noen kan bli relativt store endringer på a-konto beløpene resten av året.

I januar 2025 fikk vi dårlige nyheter på at traktor begynte synge på siste vers, Styret besluttet derfor å bestille ny traktor som blir levert rett etter påske, kostnad på denne kr 2,5 mill som det ble tatt opp lån for i Obos banken. Leasing avtalen ble på Kameraer i garasjen går ut i august , styre besluttet at disse erstattes men denne gang som kjøp , her spares det Kr 300 000, i sammen med nye kameraer blir det skilt gjenkjenning på portene

Parkeringshus.
Det er montert overvåkningskamera i alle garasjer samt innkjøringer og søppelkontainere. Disse har vært ti stor hjelp i forbindelse med skadeverk etc. Det er også blitt installert App parkering i gjestegarasjene fra 1 mars 2024

Balkonger/fasader
Rehabilitering av balkonger/fasader startet umiddelbart etter påske 2018 og pågikk fram til januar 2020 når siste nedløp og rekkverk ble montert på 36 og 38. Nye renner og nedløp ble montert på RS 46 til 54 i 2021. Dette på grunn av at de første var feildimensjonert. RS 36 til 40 fikk montert ny større type. Ved befaringer er det registret en del feil og mangler. Entreprenør PA trakk seg fra etterarbeidet og Viking entreprenør er engasjert som erstatning. Restarbeidene vil bli utført første halvår 2024.

Nye avtrekksvifter
Det ble høsten 2018 montert nye avtrekksvifter i alle oppganger. Det har vært alt for sterkt avtrekk med støy og for noen også problemer med å holde innetemperaturen oppe. Etter ny justering i begynnelsen av februar 2019 var det forventet at problemene skulle forsvinne. Dette skjedde ikke og på nyåret 2020 ble det igangsatt utskifting av alle ventiler til ventiler som justerer seg automatisk. Dette var forventet ferdig til 1. mai, men på grunn av Coronaviruset ble det en del forsinkelser. Noen hadde feilmonterte ventiler og måtte betale utskifting/ekstraarbeid selv. Nå er så langt styret kjenner til avtrekkssystemene i orden. Anlegget ble endelig ferdig i 2021 og ser ut til å virke som forventet. Viktig at ventiler i vinduer er åpne samt at ventiler ikke må tettes. Det er viktig at samtlige følger beskjeden om rengjøring av ventilene, instruks vedlagt i tidligere infoskriv.

Økonomiske Løsninger har byttet navn til Ren Service.

Styret har avtale med Ren Service AS. Etter arbeid med å skifte gulvbelegg i trapper og ganger i 2018 ser det ut til at renholdet nå går noe bedre enn før.

Komprimatorbil/Container
Renova AS tar seg av avfall som beboerne setter ut en gang i året. Dette er i henhold til vedtak på generalforsamlingen i 2019.

Kommunen har flere lokale innsamlinger hvert år. Det er også gratis å levere fra seg avfall på Brobekk. Det blir innsamling i 8. april 2024 det blir også små containere fra Oslo kommune for farlig avfall, dette i mai måned

I år vil det bli delt ut nye lapper for merke av sykler i sykkelboder, sykler som ikke har de nye merkene festet rundt sete vil bli fjernet, dette vil bli kontrollert den 8. april. Viktig at beboere i RS 36 -38 og 40 sjekker spesielt.

EL-bil ladning
I løpet av ettervinteren 2020 ble det fullført prosjekt for lading av El-bil på egen parkeringsplass. Alle som satte fram ønske om det fikk tilgang fra 1. mars 2020. Det er fortsatt mulig å bestille lader til redusert pris. Det blir ny betalings avtale i april 2024, hvor det blir å betale for forbrukt strøm og ikke abonnement. De som leier ut plassen sin og hvor leier vil ha ladning, må eier av plassen bestille dette abonnementet.

Elbil RS 56
Når det gjelder laderne på gavlen av RS 56 er 2 av dem fast utleid til HYRE mens de 2 andre er åpne for offentlig bruk.

Vannskader
Styret har hatt en del å gjøre med vannskader Eksempler på skader er for eksempel: Skader som følge av at beboere har tatt ut badekar og dusjer rett på et gulv der gulvbelegget er sprøtt. Her renner vannet ned til naboene. Bad som er pusset opp uten at det er brukt fagfolk. Eksempler er: Membran som ikke er god nok, samt at varmekabler er lagt uten autoriserte fagfolk. Skader på membran må utbedres før forsikringen tar følgeskadene.

Andre skader
Lufteventiler tettes slik at det mekaniske avtrekket ikke fungerer. Dette fører til at vinduer dugger og blir ødelagt samt at det kommer svartsopp på tak og vegger. Styret har sendt informasjon til beboerne om at ventiler må være åpne både i vinduer og i vegger. Mange feil ble lokalisert i forbindelse med ventilasjonsarbeidene, eksempler: avtrekksvifter, ventiler, varmeovner under vinduer samt luftespalter under dører. Skader som følge av at vaskemaskiner og oppvaskmaskiner ikke er installert av fagmann dekkes ikke av forsikring, samsvarserklæring må fremviser ved skade

Nøkler/skilt
Nøkler og skilt til ringeklokke og/eller postkasse bestilles av styret ved å sende en skriftlig bestilling til e-post: vestlitoppen@styrerommet.no, eventuelt med notat i styrets postkasse i RS 40 underetasje.

Alle klistremerker med navn vil bli fjernet fortløpende.

Aktiv Vaktmesterdrift ivaretar den daglige drift og det løpende vedlikeholdet i henhold til kontrakt. Dette betyr at Kenneth Støkkebo som var vår vaktmester tidligere er tilbake. Borettslaget sparer med den ordningen ca. 200 000 per år. Noe må sikkert brukes for å ta eventuelle topper, men det blir likevel en betydelig besparelse.

Desember og Januar var veldig vanskelig å drifte, dette pga kulde, snø og varmegrader i en salig mix. Vi har brukt mye varmekabler slik at vi unngår skader på beboere.

Styret gjør alle beboere oppmerksomme på at veien fra VS 196-RS 2 er en kommunal vei som de skal drifte med måking og strøing, dette gjelder også gangveien fra Vestli torget til RS 2.

Angående gangveien på gavlen RS 46 er den også ett kommunalt ansvar. Det er sendt inn over 20 bymeldinger på denne.

Spesifikasjon av borettslagets totale lån og vilkår:
Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr.: 98207975311
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,24%
Restsaldo 764 896,00
Innfrielsesdato: 30.08.2031
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12

Bank: Husbanken
Lånenr.: 11445644 5
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,62%
Restsaldo 1 319 825,00
Innfrielsesdato: 01.03.2029
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 2

Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207425737
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,24%
Restsaldo 9 544 945,00
Innfrielsesdato: 30.12.2035
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12

Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr.: 98207777897
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,24%
Restsaldo 61 967 090,00
Innfrielsesdato: 30.09.2059
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12

Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208496344
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,24%
Restsaldo 2 858 120,00
Innfrielsesdato: 30.03.2031
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12

Sum andel fellesgjeld (kun lån) for denne andelen utgjør kr 510 897,37 per 25.08.2025.

Andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken.

Sikringsordning:
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Andelsleilighet:
Når du kjøper en andel i et borettslag, blir du eier av en andel som gir deg enerett til å bruke en bestemt bolig i borettslaget. Det er borettslaget som eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget. Som eier av andel i et borettslag må man forholde seg til borettslagets vedtekter og husordensregler.

Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være andelseiere i borettslaget. (Dog slik at det gjelder særskilte unntak i vedtekter og borettslagslov, slik at blant annet stifteren kan eie andeler inntil de er solgt.)

Ingen fysiske personer kan eie mer enn én andel.

Styregodkjennelse:
Kjøper har ikke rett til å ta boligen i bruk før søknaden er godkjent, ref. Lov om brl § 4-5.

Forkjøpsrett:
Dersom en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i boligbyggelaget – utpekt av OBOS – forkjøpsrett. Dersom ingen andelseiere i borettslaget melder seg, utpeker OBOS hvilken andelseier i boligbyggelaget som skal få overta andelen.
Forkjøpsrett er forhåndsutlyst, og det er 1 medlem som har meldt inn forkjøpsrett innen fristen. Når denne boligen er solgt, vil OBOS kontakte medlemmet og avklare om vedkommende vil benytte sin forkjøpsrett.

Legalpant:
Borettslaget har en lovbestemt panterett i andelen for krav mot andelseier for ubetalte felleskostnader for inntil 2 G (folketrygdens grunnbeløp).

Internett:
Nylig byttet leverandør av internettleverandør til Obos Opennet. Tv-pakke er ikke inkludert.

Dyrehold:
Det er tillatt å holde 1 hund eller 1 katt. Dyret skal alltid føres i bånd på Vestlitoppens område. Dyrets opphold i leiligheten, på balkongen eller terrassen må ikke sjenere naboene. Overholdes ikke foranstående regler, kan styret forlange dyret fjernet med 3 måneders varsel. Tillatelse til å holde hund eller katt skal gis av styret etter skriftlig søknad.

Løsøre:
Med mindre annet er spesifisert i salgsoppgaven, gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør. Listen følger vedlagt i salgsoppgaven.
– Integrerte hvitevarer på kjøkken medfølger.
– Fryseskap på vaskerom medfølger.

Følgende løsøre medfølger ikke:
– Fastmontert hyller i stue/barnerom
– Fastmontert vinduspeil på soverom (ved kjøkken)
– Elektrisk «peis»-ovn
– Speil i stue
– Skoskap i gang
– Hattehylle og knaggrekke
– Nøkkelskap i gang
– Glass-skap som henger på vegger (3 stk)
– Vaskemaskin inne på vaskerom

Det vil være merker etter at fastmonterte løsøre fjernes. Disse merkene vil ikke bli utbedret av selger.

Øvrig:
Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til megler og opplysninger innhentet fra tilstandsrapport, kommunen, forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Denne salgsoppgaven er godkjent av selger.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt denne salgsoppgaven.
 
Alle bud og budforhøyelser må inngis skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt sammen med signatur fra budgiver(e). Vi oppfordrer til å gi bud elektronisk via GI BUD knappen på finn.no, eller roislandco.no. Da vil samtlige vilkår bli oppfylt. Eventuelle forhøyelser eller endringer av budet kan bekreftes på SMS eller på e-post. Vi oppfordrer alltid til å kontakte megler pr. telefon i tillegg da forsinkelser i SMS og mail kan forekomme.
 
Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling avbudrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter denne fristen bør budgivere ikke sette en kortere akseptfrist enn at megler har mulighet til, så langt det er nødvendig, å orientere selger, budgivere og øvrige interessenter om bud og forbehold. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte som sikrer selger og interessenter et tilstrekkelig grunnlag for sine handlingsvalg, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist.
 
Megler skal ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter.
 
Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selger, når budet er gitt innenfor fristene som nevnt over. 
 
Megleren skal, så langt det er nødvendig og mulig, holde budgiverne skriftlig orientert om mottatte bud, herunder budets størrelse, forbehold og akseptfrist. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. For øvrig vil megler, på forespørsel fra andre, opplyse om aktuelle bud på eiendommen, herunder relevante forbehold.
 
Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger utenugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet formidles gjennom fullmektig.
 
I henhold til eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har megler en plikt til å oppfordre oppdragsgiver (selger) til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til megler. Megler oppfordrer partene til å lese retningslinjene for budgivning vedlagt i salgsoppgaven.
 
Et eventuelt bud fra selger til kjøper (såkalte «motbud»), er avtalerettslig bindende tilbud som medfører at det foreligger en avtale om salg av eiendommen dersom budet i rett tid aksepteres av kjøper.
 
Budgiverens opplysning om han er forbruker eller næringsdrivende:
Avhendingsloven ble endret med virkning fra 1. januar 2022 og innebærer blant annet at «som den er»-forbehold ikke har virkning i forbrukerkjøp, jf. avhendingsloven § 3-9 andre ledd, jf. § 1-2 tredje ledd. Med forbrukerkjøper menes en kjøper av eiendom som er en fysisk person og som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. «Som den er»-forbehold kan imidlertid fremdeles tas utenfor forbrukerkjøp. Hvorvidt eiendommen selges til en forbrukerkjøper eller ikke, kan derfor ha betydning for fordelingen av risiko mellom partene: hvis kjøperen er forbruker, bærer selger ansvaret dersom eiendommen ikke samsvarer med de krav til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Hvis kjøperen er profesjonell, bærer imidlertid selger ansvaret for slike avvik bare i den grad eiendommen er i vesentlig ringere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene ellers.
 
Budgivers opplysning om han er forbruker eller ikke, skal gis i forbindelse med formidling av budet, for eksempel ved at det i budskjemaet krysses av for om man er forbrukerkjøper eller ikke. Budgiver må informere megler om han opptrer som forbruker eller ikke-forbruker ved budgivning for at andre parter involvert i budrunden kan ta stilling til forhold av faktisk og rettslig art som er viktige i forbindelse med avtalen. Megler har begrenset mulighet til å kontrollere budgivers egenopplysning om vedkommende er næringsdrivende eller ikke, og budgiverens skriftlige opplysning om han er forbrukerkjøper eller ikke, må legges til grunn. 

Lovanvendelse

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
 
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
 
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
 
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
 
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
 
Dersom selger anses som profesjonell part ved salg av nyoppført bolig:
Loven regulerer forhold hvor næringsdrivende er pliktig til å stille garanti ved salg av nyoppførte, ferdigstilte boliger som blir solgt innen seks måneder etter ferdigstillelse. Etter bestemmelsen i avhl. § 2-11, må næringsdrivende stille garanti for sin oppfylling av avtalen på linje med garantibestemmelsen i bustadoppføringsloven § 12.
 
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
 
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.

Hvitvaskingsreglene

Eiendomsmeglere er underlagt Lov om hvitvasking. I henhold til Lov av 01.06.18 nr. 23 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven), er megler pliktig til å gjennomføre identitetskontroll av alle involverte parter, herunder fullmektiger. Dette innebærer bl.a. å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon eller på annen godkjent måte, samt å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Hvitvaskingsloven pålegger også eiendomsmegler å innhente redegjørelse av midlenes opprinnelse. Dette besvares av samtlige kjøpere herunder parter som opptrer på vegne av kjøper, ved en såkalt kundekontroll.
Hvis kjøper ikke bidrar til gjennomføring av kundekontrollen og dette fører til at transaksjonen blir forsinket eller ikke kan gjennomføres, vil dette ansees som mislighold av avtalen og gi selger rettigheter etter avhendingslova eller bustadoppføringsloven kapittel 5. I tilfeller der selger ikke bidrar til gjennomføring av løpende kundekontroll underveis i oppdraget, er det selger som misligholder sine forpliktelser etter avtalen og gi kjøper rettigheter etter avhendingslovens eller bustadoppføringsloven kapittel 4. Partene er selv ansvarlige for eventuelle kostnader og ansvar dette kan medføre. Eiendomsmegleren eller eiendomsmeglingsforetaket kan ikke holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i eiendomshandelen.
Ved eventuelt tilbakehold av informasjon eller mistenkelige transaksjoner, plikter eiendomsmegleren å melde fra til Økokrim. Med «mistenkelig transaksjon» menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling, eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundekontroll kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. 
 
Det anbefales at kjøper innbetaler kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank.
 
Selger forbeholder seg også retten til å kreve dokumentasjon av kjøpers finansiering.
 
Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven. 
 

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølging.

Boligselgerforsikring

Selger har i forbindelse med salget tegnet eierskifteforsikring via Söderbrg & Partners. Vedlagt denne salgsoppgaven følger selgers egenerklæringsskjema. Budgivere forplikter seg til å sette seg inn i dokumentet før bud inngis. Selgers eierskifteforsikring dekker selgers ansvar for mangler ved eiendommen slik dette ansvaret er fastlagt i avhendingsloven. Forsikringsvilkårene kan fås ved henvendelse til megler. 

Boligkjøperforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og ordinær Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2.400,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 1 400,- i honorar for ordinær Boligkjøperforsikring.

Eier

Anita Sørensen

Meglers vederlag

Meglers vederlag betales av selger og er avtalt til:

Provisjon: 1% av total salgssum, inkludert eventuell andel fellesgjeld.
Tilrettelegging: kr. 11 900
Markedsføringspakke: kr. 17 990
Oppslag eiendomsregister: kr. 700
Oppgjørshonorar: kr. 6 950
Inneståelse- og utleggshonorar: kr. 2 500
Visninger: kr. 2 900 per stk.

Megler har i tillegg krav på dekning av utlegg.

Alle summer er inkludert mva.

Opplysninger om oppdraget

Oppdragsnummer: 3-0084/25

Ansvarlig Megler

Martin Killi Arnesen

Dato

Sist oppdatert: 22.10.2025

Tilbake til toppen